Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Port Lotniczy Poznań: Warto dbać o komfort pasażerów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
19-09-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Port Lotniczy Poznań: Warto dbać o komfort pasażerów
fot. ZDG TORMarcin Drzycimski, dyrektor Pionu Strategii i Rozwoju w Porcie Lotniczym Poznań
Inwestycje w udogodnienia dla pasażerów zwracają się nie tylko w postaci większych potoków pasażerskich, ale także poprzez wyższe przychody sklepów lotniskowych. Aby poprawić doświadczenie użytkownika, nie zawsze konieczne są wielkie inwestycje: czasami wystarczy zadbać o toalety – stwierdził dyrektor Pionu Strategii i Rozwoju w Porcie Lotniczym Poznań Marcin Drzycimski podczas debaty na VIII Kongresie Rynku Lotniczego.

Głównym tematem wypowiedzi Drzycimskiego były dochody z działalności pozalotniczej. – Infrastruktura, która powstała, odzwierciedla nasze myślenie związane z rozwojem lotniska. Przy okazji pozwala nam to generować przychody – stwierdził.

Rewolucja na parkingach i w kontroli bagażu

Jako przykład podał parkingi lotniskowe, z których przychody przez ostatnich kilkanaście lat wzrosły stokrotnie. – Liczba miejsc wzrosła z około 500 w 2012 r. do 15 tysięcy! – poinformował. Mimo tak dużego wzrostu popyt na miejsca parkingowe przy poznańskim porcie wciąż się zwiększa. – Projektując nowy terminal, myślimy o zintegrowaniu z nim parkingu wielopoziomowego. Cena efektywnej godziny parkowania to uzasadnia – ujawnił Drzycimski.

Jeśli taka inwestycja dojdzie do skutku, wpłynie znacząco na komfort pasażera, który będzie mógł dotrzeć do terminala suchą stopą. Również w trosce o wygodę jeszcze w tym roku mają zostać zaprojektowane pierwsze elementy check-inu z możliwością samodzielnej obsługi przez pasażerów.

Zrealizowane już inwestycje znacznie uprościły i przyspieszyły kontrolę bezpieczeństwa. – Zmiana urządzeń kontroli na standard 3 (m. in. skaner do obuwia) pozwala obsługiwać trzykrotnie więcej pasażerów w jednostce czasu, przy znacznie mniejszym zaangażowaniu naszych służb i zużyciu energii – podkreślił przedstawiciel poznańskiego lotniska. Pasażerowie nie muszą już ani zdejmować butów, ani poddawać się krępującemu „oklepywaniu” przez funkcjonariuszy. Kuwety na bagaż są większe o 60%, a limity płynów zostały znacznie złagodzone. Jak zaznaczył mówca, linia kontroli powstała specjalnie na potrzeby poznańskiego lotniska.

Pasażer w dobrym nastroju chętniej zrobi zakupy

Na lotnisku tym, jako zasilającym większe porty, szczyt przewozowy zaczyna się wcześnie rano. – Między 5:30 a 6:30 obsługujemy średnio 10 samolotów. Do niedawna przeprowadzenie kontroli dla takiej liczby pasażerów wymagało półtorej godziny, teraz wystarczy pół – i to bez uruchamiania wszystkich linii, bo nie ma takiej potrzeby – zaznaczył Drzycimski.

Oprócz poprawy passenger experience korzyścią dla zarządcy lotniska jest także to, że szybciej obsłużony pasażer ma więcej czasu, który może wykorzystać np. na zakupy w sklepach lotniskowych. – Nasz sklep Baltona po modernizacji w ubiegłym roku trzykrotnie zwiększył powierzchnię, a przychody w różnych kategoriach asortymentu wzrosły od kilkudziesięciu do kilkuset procent. Musimy więc dbać o dobre samopoczucie pasażera – argumentował mówca.

Od toalet po hangary

Często niedocenianym, a ważnym czynnikiem wpływającym na owo samopoczucie są toalety. – Z wszystkiego innego można mniej lub bardziej zrezygnować. Dopasowujemy tę infrastrukturę do potrzeb, profilujemy ją pod osoby starsze, niepełnosprawne czy rodziców z dziećmi. Również inne elementy infrastruktury terminalowej będziemy rozbudowywać, powiększać i dostosowywać do indywidualnych potrzeb pasażera – zapowiedział Drzycimski.

Swoje potrzeby mają też linie lotnicze. – Mój zespół rozwija dziś płaszczyzny postojowe dla samolotów – od razu wraz z hangarami. Daje to liniom lotniczym pełną usługę wraz z możliwością szybkiego serwisu. To klucz do tego, by móc rozmawiać o kolejnych połączeniach – podkreślił.

Energetyka: Kto postawi na OZE, wygra

Władze poznańskiego lotniska przywiązują dużą wagę do kwestii zasilania. Port jest dziś w ponad 50% niezależni od konwencjonalnych źródeł energii. Plany obejmują zwiększenie tego odsetku do 80% jeszcze w tym roku(po zakończeniu budowy systemu bateryjnego), a docelowo – pełne uniezależnienie się od energetyki tradycyjnej.

– Zamierzamy docelowo być zeroemisyjni. Nie jest to cel sam w sobie, ale ceny energii i paliw w ciągu 10 lat przetną się z kosztami korzystania ze środowiska. Konkurencyjni będą więc tylko ci, którzy będą wytwarzać energię na miejscu i nie będą ponosili kosztów transportu – uzasadnił Drzycimski. Zwrócił uwagę, że Port Lotniczy Poznań jako jedyny w Polsce ma dużą farmę fotowoltaiczną na terenie lotniska, nie obok niego. Zdaniem przedstawiciela władz lotniska warunki inwestycji w OZE na lotniskach wymagają uregulowania we współpracy z PAŻP oraz ULC.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Poznań: Sierpień najlepszym miesiącem w historii lotniska

Infrastruktura i lotniska

Poznań: Sierpień najlepszym miesiącem w historii lotniska

inf. pras. 19 września 2025

Poznań: Najlepszy lipiec w historii lotniska

Infrastruktura i lotniska

Poznań: Najlepszy lipiec w historii lotniska

Rafał Dybiński 26 sierpnia 2025

Lotnisko Poznań w programie Hidden Disabilities Sunflower

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Poznań: Sierpień najlepszym miesiącem w historii lotniska

Infrastruktura i lotniska

Poznań: Sierpień najlepszym miesiącem w historii lotniska

inf. pras. 19 września 2025

Poznań: Najlepszy lipiec w historii lotniska

Infrastruktura i lotniska

Poznań: Najlepszy lipiec w historii lotniska

Rafał Dybiński 26 sierpnia 2025

Lotnisko Poznań w programie Hidden Disabilities Sunflower

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij